Boeken

Boekenplank: Paaz

Vandaag introduceer ik een nieuwe rubriek! In deze serie kunnen jullie reviews verwachten van boeken die ik heb gelezen.

Vandaag behandel ik het boek Paaz van Myrthe van der Meer. Voordat ik dit boek ging lezen had ik er al veel over gehoord. Ik wist alleen nog steeds niet goed wat ik van het boek moest verwachten, sterker nog, ik wist niet eens wat Paaz betekende.

Dit veranderde plotseling toen ik een aantal maanden geleden in mijn dagbehandeling zat. Na een tijdje kwam ik erachter dat ik zelf op een paaz afdeling zat. Het is een psychiatrische afdeling algemeen ziekenhuis. Nadat ik hier achter kwam werd mijn interesse in dit boek steeds sterker.

paaz2

Met kerst kreeg ik dit boek en ik begon er in te lezen. Het viel me meteen op dat het zeer korte hoofdstukken bevat, gemiddeld zijn ze maar 1,5 pagina. Mede hierdoor had ik het idee maar moeizaam door het boek heen te komen. Ook vond ik dat het verhaal verwarrende tijdssprongen maakte. Er was geen ruimte voor mij als lezer om me in te beelden dat die tijd echt al verdreven was.

Wat ik positief vond aan het boek is dat het een goed inzicht geeft in wat er in iemand zijn hoofd om kan gaan. Dat er bepaalde gedachtes kunnen zijn die iemand volledig als waar aanneemt. Daarom lijkt mij dit een goed boek voor mensen die in aanraking zijn gekomen met een persoon met psychische problemen en die zich hier niks bij voor kunnen stellen.

Zou ik dit boek aanraden om te lezen voor je plezier? Mwah, ik denk het niet. Ik zal eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet geïnteresseerd ben in het vervolg: Up. Dit komt mede doordat ik Paaz zie als een zeer realistisch boek en als ik de beschrijving van Up lees, lijkt me dat geen realistisch verhaal.

Ten slotte wil ik dit boek als eindcijfer een 6 geven. Dit boek verdwijnt bij mij achter in de kast en zal ik niet snel meer pakken om over te lezen.

Heb jij dit boek gelezen? Zo ja, wat vond jij ervan?

Liefs,

Florence

paaz1

Geef een reactie

