Meditatie·Yoga

Meditatiedagboek #1

Eind januari ben ik begonnen met mijn opleiding tot yogadocent. Op de eerste dag hebben we de opdracht mee gekregen om elke dag 5 minuten te gaan mediteren. Ik zag hier heel erg tegenop, hoe moet dat dan?

Mediteren is ook yoga beoefenen. Wanneer je als yogadocent werkt ben je heel erg bezig met andere mensen helpen met hun asana’s uitvoeren en heb je voor je eigen houdingen minder aandacht. Door te mediteren ben je dan toch elke dag met je yoga bezig.

De 5 minuten meditatie die we die dag deden, was mijn eerste ervaring met mediteren. Ik had hier eigenlijk geen zin in, omdat ik niet wist wat ik met die stilte aan moest. Hoe stuur je de gedachtes weg die er opduiken? Hoe stop je de zintuigelijke prikkels van buitenaf?

We kregen als tip mee om elke ademhaling te tellen, totdat we bij 10 waren. Hierna begon je weer bij het begin. Dit vond ik eigenlijk heel fijn, hierdoor kon ik me toch op iets focussen zonder meteen veel te gaan denken.

De klankschaal gaf aan dat de vijf minuten voorbij waren en ik kon het eigenlijk niet geloven. Ze waren voorbij gevlogen! Ik dacht eerst dat we misschien wat korter hadden gemediteerd, maar toen ik het de dag erna thuis deed met een timer, vlogen ze weer voorbij.

Ik heb me heel netjes aan de afspraak gehouden om elke dag te mediteren (schouderklopje). Ik merk wel dat ik het eerst vaker in de ochtend deed, om er van af te zijn, maar nu valt het me steeds vaker pas ’s avonds in dat ik nog niet heb gemediteerd. Ook merk ik nog steeds dat ik vaak afdwaal met mijn gedachtes.

De ene dag loopt het beter dan de andere dag. Afgelopen week ging het één keertje echt heel stroef. Toen heb ik zelfs twee keer mijn ogen wat geopend om te kijken hoelang de timer nog aangaf..

Ze zeggen dat je 21 dagen iets moet doen om het in je vast patroon te krijgen. Ik heb er 11 op zitten dus wat dat betreft zit ik al over de helft :). We will see.

Liefs,
Florence

Geef een reactie

