Boeken·Food·Recept

Kookboek: Veggie burgers, balletjes en broodbeleg

vb1

Langzaam aan begin ik steeds minder vlees te eten. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik 2 van de 3 hoofdmaaltijden per dag vegetarisch wil eten. Nu heb ik gemerkt dat ik de lunch het moeilijkste vind om vlees te laten staan.

Meestal eet ik kaas, vlees en zoet. Nu moet ik voor het vlees vervangers zoeken. Soms een gekookt eitje, soms pesto, maar bijvoorbeeld hummus vind ik niet lekker. Ook de vegetarisch ‘vleeswaren’ van de supermarkt vind ik niet echt lekker. Om deze reden ging ik op internet op zoek naar vega broodbeleg.

Op de site van de vegetariërsbond kwam ik dit receptenboek tegen en ik wist meteen dat ik dit wilde bestellen. Als ik dat eenmaal in mijn hoofd heb, gaat dat er niet meer uit dus de dag erna lag hij op de mat!

Het eerste wat me opviel was dat dit boek een leuke speelse vormgeving heeft. Precies waar ik van hou! Als eerste staan een aantal icoontjes die ze uitleggen. Zo kun je aan elk gerecht zien of het vegan of vegetarisch is, en of het gluten bevat. Voor mij zijn beide criteria niet belangrijk maar ik weet dat dit voor veel mensen anders is.

vb2

Het boek is ingedeeld in drie hoofdstukken: burgers, balletjes en broodbeleg. De recepten in elk hoofdstuk zijn verassend. Er zitten een aantal klassiekers tussen zoals de kikkererwten burger, pesto en hummus, maar er zitten ook voor mij zeer vernieuwende recepten tussen zoals de winterburger met rooksmaak en zuurkool, maisballetjes gevuld met pesto en tuinkersmousse. Wat me wel opvalt is dat alle recepten niet moeilijk zijn en vrij snel te maken.

Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van seitan, edelgistvlokken, tofugehakt en alle andere minder dagelijkse dingen, wordt hier altijd een uitleg bijgegeven. Hierdoor is dit boek voor mij, als beginnende vegetariër erg handig.

Zoals jullie kunnen horen ben ik erg enthousiast over dit boek. Ik kan niet wachten om de keuken in te duiken en een lekkere burger te gaan maken. Het is zeker een aanrader voor jezelf, maar ook als cadeautje is dit boek zeer geschikt.

Ik heb dit boek gekocht bij bol.com (*) voor €19,99 en dat is dit boek zeker waard!

Liefs,
Florence

Geef een reactie

