Yoga

Asana: Neerwaartse Hond

IMG_0385.jpg

De neerwaartse hond, Adho Mukha Svanasana,  is een omgekeerde houding. Hierbij zit het hoofd lager dan het hart. Om de houding goed uit te voeren volg je de volgende stappen:

  1. Kom op handen en knieën zitten met een rechte rug. Zet de handen op schouderbreedte en spreidt de vingers. Plaats de knieën onder de heupen.
  2. Krul je tenen en kom omhoog door je armen en benen te strekken. Houd je rug recht en houdt een lichte knik in de knieën. Je billen zijn nu het hoogste punt van je lichaam, je vormt een driehoek.
  3. Maak lengte door op een inademing de knieën even iets verder te buigen en op de uitademing vervolgens weer iets verder te strekken.
  4. Je hoofd houdt je tussen je armen. Eventueel kun je naar je navel kijken. Blijf ongeveer 5 volledige ademhalingen in de houding staan.

Voordelen:

Door de omgekeerde houding loopt de doorbloeding anders en kan je energie door je hele lichaam stromen. De organen hebben een beter doorbloeding dan normaal.
Deze houding creëert ruimte in de wervelkolom.

De neerwaartse hond zal in het begin als een zware asana kunnen worden ervaren, maar na een tijdje zul je merken dat dit een hele fijne houding is om in tot rust te komen tijden je yoga warkout.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s