Boeken

Boekenplank: Portret van een vrouw

pv1.jpg

Vandaag behandel ik een boek waar jullie me al over hebben kunnen horen praten in mijn vlogs. Dit boek is van mijn favoriete schrijfster op dit moment: Jojo Moyes.

Ik las een aantal jaar geleden haar boek Voor Jou, ik was meteen verkocht. Wat kan die vrouw schrijven zeg! Sinds toen koop of vraag ik elk boek die ze schrijft, zonder überhaupt te weten waar het over gaat, ik heb er alle vertrouwen in dat ze goed zijn. Zo vroeg ik met mijn verjaardag Portret van een vrouw.

Terwijl de Eerste Wereldoorlog Frankrijk verscheurt en haar grote liefde Édouard vecht aan het front, is Sophie de steun en toeverlaat van haar familie. Wanneer in 1916 de Duitsers hun intrek nemen in het familiehotel dat Sophie runt met haar zus, raakt de Kommandant gefascineerd door Sophie en door het schilderij dat Édouard van haar maakte vóór de oorlog. Maar de aandacht van een Kommandant zet Sophie’s leven en reputatie op het spel…

Bijna een eeuw later krijgt Liv een schilderij van haar man David, vlak voor zijn plotselinge dood. Het betekent alles voor haar, want dit portret van een jonge vrouw is een herinnering aan hun gelukkige, korte samenzijn. Maar dan komt de donkere en door passie verscheurde geschiedenis van het schilderij aan het licht, en opeens dreigt Liv opnieuw alles kwijt te raken…

Het boek is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel volgen we Sophie, tijdens de 1e wereldoorlog. In deel twee speelt Liv de hoofdrol in het huidige tijdperk. De twee verhalen zijn op bijzondere wijze met elkaar verweven. De krachtige personages worden zo goed beschreven dat ze helemaal tot leven komen. Vanaf het eerste hoofdstuk werk ik er helemaal ingezogen en kon ik dit boek niet meer aan de kant leggen.

pv2

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het héél jammer vond toen deel 1 afgelopen was, ik wilde meer lezen over Sophie. Gelukkig komen in deel twee wel nog wat flashbacks naar Sophie, waardoor we toch nog meer over haar te weten komen.

Wat een boek zeg, deze staat nu ongetwijfeld in mijn top 3 favoriete boeken die ik heb gelezen. Ook het boek Voor Jou staat hier in, deze ga ik binnenkort nog eens opnieuw lezen zodat ik hier ook een review over kan schrijven.

Als ik dit boek een punt moet geven, dan kom ik zeker op een

9,5

Aanrader dus! Echt, doe jezelf een plezier en ga dit boek lezen..

Liefs!

Geef een reactie

