Boeken

Boekenplank: Het Rosie Project

trp1

Dit boek kreeg ik voor mijn verjaardag. De boodschap die erbij zat was: ”Dit is echt een fantastisch boek, zo grappig. Mijn vader heeft hem ook gelezen en die heeft hardop zitten lachen.” Oké, dat schept verwachtingen.

De achterkant van het boek zegt het volgende:

De autistische Don Tillman doceert genetica aan de universiteit. Hij is superintelligent, kan geweldig koken en is op zoek naar een vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij echter nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een zestien pagina’s tellende vragenlijst hoopt hij zijn perfecte partner te vinden.

Dan komt Rosie Jarman in zijn leven: verre van perfect, maar wel intelligent en mooi. En ze is ook op zoek naar haar biologische vader – een zoektocht waar Don haar misschien bij zou kunnen helpen.

hrp3

Ik begon dit boek dus eigenlijk al met hoge verwachtingen te lezen, wat misschien niet helemaal eerlijk is. Dit is dan misschien ook de reden waarom ik hem een beetje tegen vond vallen. Begrijp me niet verkeerd, ik vond het een leuk geschreven verhaal. Het is bijzonder om te kijken door de ogen van een autist. Dit heeft Graeme Simsion ook zeker goed gedaan. Echter heb ik niet ‘hardop zitten lachen’, zo vreselijk geestig vond ik het nou ook weer niet.

Het verhaal is vlot geschreven, heeft niet te lange hoofdstukken en had ik hierdoor ook binnen twee dagen uit. Dit is echt een boek wat ik op het strand zou kunnen lezen, geen ingewikkeld gedoe, niet nadenken.

Op de vraag of ik geïnteresseerd ben in deel twee; Het Rosie Effect, zeg ik voorlopig nee. Ik vond de personages wel interessant, maar de verhaallijn vond ik minder. Of een tweede deel daar dan nog veel goeds voor kan doen betwijfel ik.

Het punt dat ik dit boek zou geven is een

7

Zoek je nog een vlot boek voor een dagje strand? Dan kan ik hem je aanraden. Wil je een boek waar een sterke verhaallijn inzit, mwah.. dan zou ik deze laten liggen.

Liefs!

hrp2

Geef een reactie

