Films

The boy in the striped pajamas

boy-in-the-striped-pyjamas1

Deze film is goed voor maar liefs 5 van de 5 sterren op Netflix. Dat schept toch wel wat verwachting. Toevallig ben ik de laatste tijd behoorlijk into de oorlogsfilms, dus deze besloot ik gisteravond te gaan kijken.

Meteen de eerste 5 minuten wist ik al dat dit een goede film zou worden. Vraag me niet waarom, maar ik voelde hem helemaal. Ik verwonderde me al meteen over de prachtige kostuums en omgeving waarin de film was opgenomen. Zo realistisch.

Ik ga proberen de film uit te leggen in mijn eigen woorden, zonder dingen te verklappen.

Het verhaal gaat over een gezin uit Berlijn. De vader is militair en promoveert tot commandant waardoor het gezin gaat verhuizen. De man en vrouw hebben een dochter van 12 en een zoontje van 8 jaar oud. Eigenlijk volg je het verhaal vanuit het zoontje. Ze verhuizen naar het platteland, waar de kinderen alleen in het huis mogen blijven. Ze krijgen een privéleraar en mogen alleen in de voortuin spelen.

Bruno (het jongetje) kan vanuit zijn kamer in de verte een boerderij zien liggen. Hij vraagt zich af waarom iedereen daar een pyjama draagt. Hij verveeld zich kapot alleen in het huis en besluit op ontdekking uit te gaan. Hij gaat stiekem de achtertuin in, en vindt een weg naar het bos. Uiteindelijk komt hij uit bij de ‘boerderij’. Vlak bij het hek zit een ander jongetje in pyjama. De twee raken aan de praat en worden vrienden. Bruno komt erachter dat de boerderij een werkkamp is voor joden. Hij begrijpt er niet veel van.

Bijna elke dag spreken de jongens af bij het hek. Bruno neemt regelmatig eten mee voor Shmuel, het Joodse jongetje. Op een dag besluit Bruno zich een weg te graven onder het hek door, om zijn vriendje Shmuel te helpen…

Wauw. Wat een film.

Zo zat ik na de film haha. Op een gegeven moment gaat het heel snel en kun je even niet bevatten wat er gebeurd. Op dat moment is de film ook afgelopen. Dit zorgt er zeker voor dat je nog even een paar minuten met je mond vol tanden zit.

Een happy end heeft deze film niet. Het laat wel goed zien hoe de Joden werden behandeld in de 2e wereldoorlog. Ik zou echt serieus iedereen aanraden deze film te gaan kijken. Van welk genre je ook houdt, ik denk dat iedereen hier stil van wordt.

Ook ik heb deze film op Netflix beoordeeld met 5 sterren.

☆☆☆☆☆

140504170727.The-boy-in-the-striped-pyjamas_cropped-50-661-300-2-41.shrinkcentercrop.625x264.png

Geef een reactie

