Food·Recept

Broccoli-champignon quiche

step0001

Eigenlijk eten wij nooit quiche thuis. Ik kan me niet herinneren dat wij dit ooit hebben gegeten. Nu at ik vorige week bij Raymond thuis een hartige taart, en ik vond dit zo lekker dat ik besloot thuis ook eentje te maken.

Nu heb ik even opgezocht wat het verschil is tussen een hartige taart en een quiche. Een quiche is dus een hartige taart met bepaalde vereisten. Zo moet een quiche een zanddeegbodem hebben en de bovenkant moet open zijn. Verder bestaat de vulling van een quiche altijd uit een mengsel van ei en room.

Ik heb voor dit recept de plakjes voor hartige taart gebruikt van Koopmans. Geen idee of dit nou zanddeeg is, volgens mij wel.

Mijn vulling bestaat uit ei en crème fraîche, is dit ook een soort room? Ik vind van wel. Voor mij is dit een quiche haha.

Ingrediënten:
1 broccoli
250 gram champignons
1 ui
1 teentje knoflook
5 plakjes hartige taartdeeg (pakje van 10)
4 eieren
125 ml crème fraîche
1 tl rozemarijn
1 tl tijm
peper en zout
olijfolie

Bereiden:
Laat de plakjes deeg helemaal ontdooien.
Verwarm de oven voor op 200°C.

Kook de broccoli roosje ongeveer 5 minuutjes zodat ze zo goed als gaar zijn. Fruit ondertussen het uitje met de knoflook aan. Bak vervolgens de in schijfjes gesneden champignons mee.

Laat alle groenten goed uitlekken in een vergiet.

Meng de 4 eieren met de crème fraîche en de kruiden, peper en zout tot een glad geheel (gebruik een garde!).

DSC00448

Vet een taart of quichevorm in met olijfolie en bekleed deze met de plakjes deeg.

Doe de groente terug in een pan en meng het eimengsel erdoorheen. Schenk nu de groente op het deeg in de vorm.

Zet de quiche voor 30-35 minuten in de oven.

Serveer met een frisse salade en eet smakelijk! 🙂

step2

 

Een gedachte over “Broccoli-champignon quiche

  1. Pingback: Foodfoto’s #7

Geef een reactie

