Leven

Ongewenste gast

 

Zelf heb ik dagelijks last van een ongewenste ‘gast’. Het zijn gedachtes die mijn leven overheersen. Ze zorgen ervoor dat ik liever niet eet, en mezelf verafschuw. Ondertussen ben ik al een jaar in therapie en gaat het de goede kant op. Toch blijven de gedachtes vaak mijn leven nog beheersen. Ik doe bepaalde dingen niet of juist wel om de gedachtes tot bedaren te brengen.

Angstcurve
Wanneer we iets doen wat we eng vinden, schiet onze angstcurve omhoog. Laten we een situatie nemen waar ik al vaker in heb gezeten:

Ik ben uiteten en ik krijg iets voorgeschoteld dat ik vettig uit vind zien.

Mijn gedachtes zijn uiteenlopend van: ‘hier word ik dik van’, ‘de volgende weging word een ramp’, ‘morgen moet ik maar minder eten om dit te compenseren’, ‘dit is vet, dit bevat veel calorieën’, ‘OMG VET!’, en ga zo maar door.

Mijn angstcurve rijst de pan uit. Dit ziet er zo uit:

IMG_0647

Wanneer ik er nu voor kies het niet te eten, te compenseren of veel te weinig te eten, zakt mijn angst. Ik voel weer controle en veiligheid. De lijn zakt dan onmiddellijk omlaag:

IMG_0648

Als ik zou besluiten de angst te verdragen en dus niet zou luisteren naar mijn gedachtes, zou de angst nog even blijven, en dan geleidelijk aan wegzakken omdat ik ervaar dat mijn rampscenario niet uitkomt:

IMG_0649

De volgende keer in eenzelfde situatie zou de angst iets minder hoog zijn en iets eerder wegzakken. Ik zou op deze manier telkens zien dat er niks geks gebeurd en vertrouwen erin krijgen dat mijn gedachtes mij voor de gek houden. Zo zal de lijn van angst telkens minder hoog worden:

IMG_0650

Ik besluit dus te accepteren dat mijn gedachtes er zijn, maar laat ze niet mijn leven beïnvloeden. Hierdoor zal ik steeds meer kunnen genieten van dingen in het leven en zullen de gedachtes steeds minder sterk zijn. Hopelijk zakken ze ooit helemaal weg.

Je kunt hier al je eigen situaties invullen bijvoorbeeld wanneer je last hebt van rijangst, angst om te praten voor mensen en ga zo maar door. Ga je angst aan en vermijd het niet. Het is zeker niet makkelijk, ik ben er ook al heel lang mee aan het oefenen, maar uiteindelijk zal de angst gaan zakken en krijg je meer vertrouwen in jezelf!

Liefs,
Florence xx

Geef een reactie

