Boeken

Boekenplank: de Groene Meisjes

DSC00105_7fc

Omdat ik donateur ben geworden van de vegetariërsbond kreeg ik dit boek cadeau. Het heeft een tijdje aan de kant gelegen maar toen ik eenmaal begonnen was, opende het mijn ogen.

De Groene Meisjes is de naam waar Merel en Jamie onder bloggen en dit boek uitbrachten. Zelf volgde ik hun blog al een tijdje om wat inspiratie op te doen omtrent recepten. Ik wist dat ze vegan eten maar verder had ik me nooit zo verdiept in waar zij voor stonden.

Het boek in onderverdeeld in 4 subhoofdstukken; groen eten, groen leven, groen reizen en groen denken. Groen eten was voor mij wel al een bekender stuk. Ik eet dan niet veganistisch maar wel vegetarisch. Je kunt hier tips vinden over hoe je vegan eten niet te duur maakt en hoe je het beste kunt reageren op vragen. Ook staan er een aantal lekkere recepten in die laten zien dat vegan eten helemaal niet saai hoeft te zijn.

In het hoofdstuk ‘groen leven’ gaat het ten eerste over cosmetica. Ze vertellen wat hun favoriete natuurlijke cosmetica merken zijn en welke ingrediënten je beter kunt vermijden. Hierna komt een stuk over tweedehands spullen. Ze geven leuke adressen van kringloopwinkels en vertellen waarom zij hierheen gaan. Ook staat er nog een stuk in over eerlijke mode en over huishouden met natuurlijke producten.

Het hoofdstuk reizen was helemaal nieuw voor mij. Zo wist ik dus niet dat er ecohotels waren en dat hier zelfs een keurmerk voor is. Het lijkt me wel leuk om dat eens uit te proberen. Als je mijn artikel Steden die ik wil bezoeken hebt gelezen, heb je gezien dat Berlijn hierin stond, maar na het lezen van dit hoofdstuk wil ik al helemaal naar Berlijn. Hopelijk kan ik daar dit jaar nog heen. Op hun site staan genoeg artikelen met hotspots.

DSC00106_909.jpg

Het laatste hoofdstuk is ‘groen denken’ geeft een aantal praktische tips om je leefstijl aan te passen, maar ook een mooi stukje over dat alle beetjes helpen. Ik haalde hier vooral uit dat je niet perfect kunt zijn. In de loop van het boek kreeg ik namelijk het idee dat ik dit meteen moest gaan toepassen en dat en zus en zo. Maar dit laatste hoofdstuk liet me weer eventjes relativeren en zien dat ik niet van het ene naar het andere uiterste kan springen. Dat vond ik zelf wel een hele mooie afsluiter van het boek!

Ik vind dit boek echt een mooi handvat voor mensen die zich wat meer willen verdiepen in bewuster leven. Het is allemaal heel vlot geschreven en er staan een aantal praktische tips in. Bovendien staat het hele boek ook nog vol met mooie foto’s.

Ook een leuke cadeautip!

Liefs,

Florence XX

Geef een reactie

