Food

Vivera Burger

IMG_0751

Ik heb weer een vleesvervanger voor jullie getest. Echt totaal geen straf, dat kan ik je wel vertellen.

De verpakking beloofd dat het e-nummer vrij is, eiwitrijk en vezelrijk is en dat het een bron is van vitamine B12 en ijzer. De ingrediënten zijn als volgt:

72% gerehydrateerd SOJA- en TARWE-EIWIT, aardappelzetmeel, zonnebloemolie, rode ui, KIPPENEI-EIWIT (vrije uitloop), natuurlijk aroma, dextrose, aroma, uienpoeder, TARWEVEZELS, zout, kruiden en specerijen, knoflookpoeder, tomatenpoeder, maltodextrine, ijzer, vitamine B1

Ik zie inderdaad geen e-nummers. Die kunnen we al afvinken. Wel zit er dextrose in én maltodextrine, wat twee suikers zijn. Kijk, dat is dan wel weer jammer als je daar op let. Zelf heb ik hier geen moeite mee maar ik ken genoeg mensen die zo veel mogelijk suikers willen vermijden.

De hoeveelheid eiwitten, vitamines en ijzer wil ik gaan vergelijken met kip, om een beeld te krijgen in hoeverre dit een goede vervanger is. Ik heb de cijfers van de site van het voedingscentrum en kies voor kipfilet rauw, omdat ik aanneem dat de voedingswaarden van de Vivera burger ook per onbereid product zijn. Per 100 gram:

Energie: 110 kcal
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 23 gr.
IJzer: 0,6 mg
Vitamine B12: 0,20 µg

Vivera burger per 100 gram:

Energie: 179 kcal
Voedingsvezel: 3,7 gr.
Eiwit: 17,2 gr.
IJzer: 2,9 mg
Vitamine B12: 0,38 µg

Nice! Ik vind het er goed uitzien. Dit product bevat inderdaad vezels, in tegenstelling tot de kip. Bovendien bevat het meer ijzer én meer vitamine B12! Daar kun je mee thuis komen. 🙂
Het eiwitgehalte ligt iets lager dan de kip maar ik vind het alsnog vrij hoog.

Oké, dat ziet er allemaal goed uit, nu natuurlijk de smaak. Op de verpakking staat dat je de burger in de pan, in de oven of in de airfryer kunt bereiden. Normaal bak ik vleesvervangers altijd in olie of margarine, maar ik deed deze voor de verandering eens in de airfryer.

DSC00506.JPG

Toen de burger er na 5 minuutjes uit kwam was hij lekker een beetje gekleurd en het korstje was lekker wat krokanter geworden.

De structuur van de burger vond ik zelf erg lekker. Het was niet te droog wat ik soms wel eens vind bij vleesvervangers.

DSC00507

De smaak vond ik zelf erg lekker. Hij is lekker gekruid en en hier en daar zit een stukje ui, wat ik persoonlijk erg lekker vind.

De burger at ik zelf met een hele berg champignons en frietjes, maar ik zou deze de volgende keer ook lekker tussen een broodje doen, jammie.

Alright, ik ben enthousiast. Alweer een lekkere vleesvervanger die ik regelmatig in mijn mandje kan gooien.

Hebben jullie deze burger al een geprobeerd?

Liefs!

 

Een gedachte over “Vivera Burger

Geef een reactie

