Food

Vivera Plantaardige Kipstukcjes

DSC00447

Deze vleesvervanger heb ik echt al meerdere keren gekocht en gegeten. Ik heb er alleen nog nooit een artikel aan gewijd. Om mijn reviews compleet te maken wil ik deze daarom vandaag behandelen. 🙂

De plantaardige Kipstukcjes van Vivera zijn in mijn ogen echt de ideale vleesvervanger. Er zit wel smaak aan, bij echte kip ook, maar het is wel heel neutraal en met allerlei smaken te combineren. Ik heb ze al gegeten in een curry, in pasta’s, als ‘Kip’ Teriyaki en ga zo maar door.

IMG_0772

De structuur is denk ik een van de dingen die mij het meest verraste. Het heeft echt een vlezige structuur waardoor het behoorlijk op kip lijkt.

Op de verpakking staat dat het vetvrij, eiwitrijk en vezelrijk is en vrij is van e-nummers. Aangezien deze vleesvervanger plantaardig is, is hij dus ook geschikt voor vegans. Ik denk dan ook dat er geen vitamine B12 in zit, of ze moeten het zelf toegevoegd hebben.

De ingrediënten zijn:

94% gerehydrateerd SOJA-EIWIT, specerijextract, natuurlijk aroma, erwtenvezels, zout.

Oké, dat zijn niet veel ingrediënten, dat vind ik positief. Er zitten inderdaad geen e-nummers in en het bestaat voor het grootste gedeelte uit Soja.

Ik vergelijk vleesvervangers kwa voedingswaarde altijd met kipfilet. Daar ziet de voedingswaarde er als volgt van uit:

Energie: 110 kcal
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 23 gr.
IJzer: 0,6 mg
Vitamine B12: 0,20 µg

Van de Plantaardige Kipstukcjes:

Energie: 125 kcal
Voedingsvezels: 6 gr.
Eiwit: 20,5 gr.
IJzer: 0,0 mr.
Vitamine B12: 0,0 µr.

Laten we positief beginnen, ik ben blij met het eiwitgehalte. Dit komt goed in de buurt van echt vlees. Ook bevatten de Kipstukcjes vezels terwijl kip dit niet bevat. Maar helaas bevat deze vleesvervanger totaal geen ijzer en vitamine B12. Super jammer. Nu ik dit weet zal ik ze zeker wel blijven eten, maar goed afwisselen met andere vleesvervangers.

Dat is dan ook mijn eindconclusie. Als je deze vleesvervanger dagelijks zou eten, heb je een supplement nodig met Vitamine B12, ijzer haal je waarschijnlijk nog wel uit andere voeding.

Zeker geen slechte vleesvervanger, maar voor mij niet voor dagelijks gebruik.

IMG_0784

Heb jij deze Kipstukcjes al eens geprobeerd?

Een gedachte over “Vivera Plantaardige Kipstukcjes

  1. Pingback: Foodfoto’s #13

Geef een reactie

