Food

Vivera vegetarische paté

IMG_0874

Ik nam de vegetarische paté van Vivera deze week mee van de supermarkt. Ik was ten eerste erg benieuwd naar de smaak en op zoek naar wat meer afwisseling in hartig beleg.

Toen ik de paté op mijn boterham ging smeren vond ik de structuur eerst een beetje vreemd. Het leek wel een soort mousse. Gelukkig proefde ik dit niet terug. Ik vind de paté lekker gekruid en hij heeft zeker geen vervelend mondgevoel. Ik merk wel dat nu ik langer vegetarisch ben ik meer aan deze structuren gewend ben. In het begin vond ik de structuren heel vreemd en niet lekker aanvoelen. Nu is dat gelukkig veranderd.

De verpakking beloofd dat het een bron van ijzer en vitamine B12 is. Ik heb even nagedacht en ga dit vergelijken met ‘normale’ paté en met ham voor op de boterham. Zo kan ik het verschil zien met twee verschillende soorten vlees.

IMG_0875

Voedingswaarde paté per 100 gr.
Energie: 374 kcal
Vetten: 35,5 gr.
Waarvan verzadigd: 10,6 gr.
Koolhydraten: 4 gr
Eiwitten: 11 gr
IJzer: 3,5 mg
Vitamine B12: 9,70 µg

Voedingswaarde gegrilde achterham per 100 gr.
Energie: 116 kcal
Vetten: 4,1 gr.
Waarvan verzadigd: 1,6 gr.
Koolhydraten: 0,6 gr.
Eiwitten: 19,2 gr.
IJzer: 0,7 mg
Vitaminde B12: 0,50 µg

Voedingswaarde vegetarische paté per 100 gr.
Energie: 357 kcal
Vetten: 32,1 gr.
Waarvan verzadigd: 3,6 gr.
Koolhydraten: 10,4 gr.
Eiwitten: 5,6 gr.
IJzer: 2,1 mg
Vitamine B12: 0,38 µg

Eerlijk gezegd kijk ik alleen maar naar de eiwitten, ijzer en vitamine B12, maar ik weet dat er mensen geïnteresseerd zijn in de kcal en de vetten dus die staan erbij. De eiwitten zijn bij de vegetarische paté een stuk lager dan bij het echte vlees beleg. Jammer, maar ik weet dat ik mijn eiwitten ook genoeg binnenkrijg op andere manieren (kaas, zuivel, vleesvervangers bij het avondeten, notenpasta enz.). Het IJzergehalte vind ik dan weer helemaal niet slecht. Het zit netjes tussen de twee vleeswaren in. De vitamine B12 is dan wel weer een stukje lager dan bij het vlees zeker in vergelijking met de echte paté.

Per dag hebben we zo een 2,8 µg per dag nodig van vitamine B12. Ik denk dat ik ongeveer een 20 gr. paté op mijn boterham had gesmeerd dus dan zou ik met die boterham 0,076 µg B12 binnen hebben. Niet echt veel haha. Maar ook voor vitamine B12 geld voor mij dat ik het ook binnenkrijg door zuivel te eten dus daar maak ik me niet druk over.

Dan hebben jullie nog de ingrediëntenlijst van mij tegoed!

Water, zonnebloemolie, MELKEIWIT, glucosestroop, paneermeel (bevat TARWE), HAVERVLOKKEN, SCHARRELKIPPENEI-EIWIT, zout, dextrose, gistextract, voedingsvezels, specerijen, kruiden (ui, paprika, tomaat, groenten), paprika-extract, verdikkingsmiddel (E412), rookaroma, gefermenteerde rijst, ijzer, vitamine B12

Ik vind het best wel een lijstje moet ik zeggen. Jammer dat er 2x suiker in zit verwerkt (glucosestroop en dextrose). Ook valt me op dat er een e-nummer in zit, namelijk E412 (verdikkingsmiddel) terwijl ik normaal gewend ben van Vivera dat er geen E-nummers inzitten. Maar goed, ze beweren het bij dit product dan ook niet op de verpakking dus ze doen niks verkeerd.

Ik ben matig enthousiast over dit product. Ik zou het wel eens opnieuw kopen als ik er zin in had, maar ik zou het niet perse kopen om aan mijn vitamines en ijzer te komen.

Heb jij deze paté al eens gehad?

 

Geef een reactie

