Food

Alpro Nature met amandel

IMG_1024

Vorige week besloot ik spontaan om deze plantaardige variatie op yoghurt uit te testen. Het leek me bovendien leuk om een artikel te schrijven over dit product, om te kijken of het een goede vervanger is.

Als ik kijk op de website van Alpro, noemen zij een hoop voordelen op van deze ‘yoghurt’. Zo zeggen ze dat het laag is in suikers, van nature arm aan verzadigde vetten, lactose- en glutenvrij, dat het een bron is van calcium, vitamine B12 en vitamine D en dat het een bron is van antioxidant vitamine E is. Laten we eens kijken of deze voordelen ook daadwerkelijk terug te vinden zijn in de voedingswaarde, en of dit dan ook in een goede hoeveelheid erin zit.

Ter vergelijking neem ik halfvolle yoghurt.

Halfvolle yoghurt per 100 gr.
Energie: 51 kcal.
Vetten: 1,5 gr.
waarvan verzadigd: 1 gr.
Koolhydraten: 4,4 gr.
waarvan suikers: 4,7 gr.
Vezels: –
Eiwitten: 4 gr.
Vitamine D: –
Vitamine B12: 0,51 μg.
Vitamine E: –
Calcium: 143 mg.

Alpro nature met amandel per 100 gr.
Energie: 54 kcal.
Vetten: 2,8 gr.
waarvan verzadigd: 0,4 gr.
Koolhydraten: 2,3 gr.
waarvan suikers: 2,2 gr.
Vezels: 1,1 gr.
Eiwitten: 3,9 gr.
Vitamine D: 0,75 μg.
Vitamine B12: 0,38 μg.
Vitamine E: 1,8 μg.
Calcium: 120 mg.

Not bad at all! Als we gaan kijken naar de calorieën, zijn die wat mij betreft gelijk. Het vet is iets hoger in de Alpro, maar het deel dat verzadigd vet is, is wel kleiner bij Alpro. Het bevat minder suiker dan echte yoghurt, dat is top. Het verschil in eiwit is ook te verwaarlozen en dan heeft Alpro als laatste het voordeel dat het vezels bevat, terwijl yoghurt dit niet heeft. Als laatste gaan we natuurlijk kijken naar de vitamine. Alpro bevat vitamine D en E, wat gewone yoghurt al helemaal niet bevat, dus dat is mooi meegenomen. Vitamine B12, wat je normaal alleen in dierlijke producten vindt, hebben ze toegevoegd aan Alpro, in een wat mij betreft schappelijke hoeveelheid. Oké, minder dan de yoghurt, maar het is dan ook geen dierlijk product. Als we dan ten slotte kijken naar calcium, vind ik ook dat Alpro daar goed scoort.

Ik vind dit echt een goede vervanger voor yoghurt hoor!

Laten we wel nog even proeven natuurlijk, voordat we te vroeg juichen.

De smaak is een beetje zurig, maar wel lekker zacht en vol. Je proeft op de achtergrond ook dat er iets van noten aanwezig is. Ik heb het gegeten met muesli, maar ook zo los als toetje, en beiden keren vond ik het erg lekker!

Ik heb ook nog wel een minpuntje te melden hoor ;). De prijs..

€2,29 voor 500 gr. vind ik best prijzig, gezien je gewone yoghurt voor ongeveer €0,90 kan kopen.

Is het het waard? Wat mij betreft wel als je graag minder zuivel wilt of kan eten, dan is het zeker een lekker product. Als je geen moeite hebt met zuivel eten, zou ik het laten staan.

Hebben jullie deze al eens geproefd?

IMG_1025

Een gedachte over “Alpro Nature met amandel

Geef een reactie

