Food

Vegetarische slager Bratwurst

IMG_1018

Ik ben altijd heel enthousiast als ik iets van de Vegetarische Slager koop. Ik vind het namelijk een vrij duur merk en daarom zijn mijn verwachtingen ook hoog. Deze worstjes vond ik er zo lekker uitzien dat ik ze besloot mee te nemen.

Ik ga het gewoon meteen zeggen: deze worst is echt MEGA lekker. Mij doet hij serieus denken aan de smaak van frikadel, haha. Ik heb hem een keertje gegeten bij stampot en een keertje in een heel random gerecht waar ik gewoon vanalles bij elkaar gemieterd had. De combinatie was misschien niet zo geslaagd, maar dat was de bratwurst zeker wel!

Ik ga eens even kijken wat de verpakking belooft. Eigenlijk zie ik vooral dat hij eiwitrijk zou zijn en zonder e-nummers. Ik neem even de ingrediënten onder de loep.

67% SO­JA STRUC­TUUR (wa­ter, SO­JA-EIWIT, TAR­WE-EIWIT), ui, raap­olie, VRIJE-UIT­LOOP­KIP­PE­NEI-EIWIT, krui­den en spe­ce­rij­en, zet­meel, sui­ker, aro­ma, dex­tro­se, zout, kleur­stof: ka­ra­mel, ij­zer, vi­ta­mi­ne B12

Het grootste gedeelte is dus soja, zoals inderdaad op de verpakking staat aangegeven. Dan valt me wel op dat er zowel suiker als dextrose (ook suiker) in zit. Verder zijn het vooral smaakmaker en uiteraard de eiwitten. Fijn om te zien is dat er ijzer en vitamine B12 is toegevoegd!

Laten we even eerst de voedingswaarde van een normale braadworst per 100 gr. opzoeken:

Energie: 300 kcal
Vet: 25 gr.
waarvan verzadigd: 9,5 gr.
Koolhydraten: 3,5 gr.
waarvan suiker: 0,6 gr.
Voedingsvezels: 0,2 gr.
Eiwitten: 15 gr.
IJzer: 1,5 mg.
Vitamine B12: 1,10 µg

Van kipfilet per 100 gr. (vermeld ik altijd voor de volledigheid):

Kipfilet:
Energie: 110 kcal
Vet: 1,5 gr.
Waarvan verzadigd: 0,5 gr.
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 23 gr.
IJzer: 0,6 mg
Vitamine B12: 0,20 µg

Van de Vegetarische Slager bratwurst per 100gr. :

Energie: 152 kcal
Vet: 8,8 gr.
waarvan verzadigd: 0,8 gr.
Koolhydraten: 2,7 gr.
waarvan suiker: 1,1 gr.
Voedingsvezels: 2,5 gr.
Eiwitten: 14,4 gr.
IJzer: 7 mg.
Vitamine B12: 0,5 µg

I’m impressed man! Hier word ik nou echt enthousiast van. Kijk dan dat ijzergehalte. Als je let op de lijn dan mag je ook bij het vetgehalte en de calorieën een sprongetje maken.

Als hij niet zo duur was.. dan kocht ik deze groots in. Bij de AH betaal je €3,29 voor 2 stuks, in de webschop van de Vegetarische Slager zelf kosten ze €2,99. Betaal je wel 9,75 verzendkosten hahaha, tenzij je over de €100 uitgeeft.

Misschien toch maar bij Appie halen dan.

IMG_1016

3 gedachten over “Vegetarische slager Bratwurst

  1. Dankje voor je leuke blogs ♡ik lees ze elke dag ,en ben zelf ook vegatarier.Als tip de notenpasta van aldi die moet je echt proberen als pindakaas lover.Wil je een keer een blog of filmpje maken over herstellen van je eetstoornis?

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

