Food

Lidl Freshvale Vegaburger

IMG_1170_fa9.jpg

Vandaag review ik een vegetarische burger van Frechvale, een merk van de Lidl. Er kwam een verzoekje binnen om de vleesvervangers van de Lidl en Aldi te testen, dus deze zal ik nu ook regelmatig voor jullie reviewen! 🙂

Laten we eens kijken wat de verpakking van deze burger ons beloofd. Het zou een bron zijn van vitamine B12, ijzer en eiwit, en het zou op basis van soja en tarwe zijn. Oké, eigenlijk wel wat op de gemiddelde vegaburger verpakking vermeld staat, en ook de dingen die ik verwacht.

IMG_1103IMG_1104

Ter vergelijking gebruik ik deze tabel, waarin de voedingswaarden van een vlees hamburger uitgewerkt staan, en voor de volledigheid staat er altijd de voedingswaarde van kipfilet bij vermeld. Let’s see.

Kipfilet:
Energie: 110 kcal
Vet: 1,5 gr.
Waarvan verzadigd: 0,5 gr.
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 23 gr.
IJzer: 0,6 mg
Vitamine B12: 0,20 µg

Hamburger per 100 gr.:
Energie: 229 kcal
Vetten: 16 gr.
waarvan verzadigd: 7 gr.
Koolhydraten: 3,8 gr.
waarvan suikers: 0,0 gr.
Vezels: 0,0 gr.
Eiwitten: 18 gr.
IJzer: 2 mg.
Vitamine B12: 1,40 μg

Freshvale Vega Hamburger per 100 gr.:
Energie: 209 kcal
Vetten: 10,1 gr.
waarvan verzadigd: 1,6 gr.
Koolhydraten: 9,7 gr.
waarvan suikers: 1,7 gr.
Vezels: 5,4 gr.
Eiwitten: 17,4 gr.
IJzer: 2,1 mg
Vitamine B12: 0,38 μg

Wiieeeee, kijk dat ijzer en eiwit gehalte! Daar word ik enthousiast van. Het vitamine B12 gehalte is wat ik ongeveer gewend ben van vleesvervangers, dus daar ben ik tevreden mee. Op het gebied van calorieën is hij goed vergelijkbaar met een echt hamburger, alleen kwa vetten ligt de vegaburger toch een stukje lager. Ik ben echt positief verrast door deze getallen!

Als ik ga kijken naar de ingrediënten, vind ik deze wel vergelijkbaar met de burger van Vivera. In allebei zit helaas suiker verstopt (dextrose, maltodextrine enz.) en ze zijn allebei op basis van soja en tarwe eiwit. Valt me wel op dat het soja gehalte in deze Lidl burger 37% is, terwijl die van de Vivera voor 72% uit soja bestaat. Dat is voor mij geen reden om die van de Lidl niet meer te kopen, maar als je er op let is het wel een stuk lager.

IMG_1171

Laten we wel nog even de smaak van deze burger bespreken. Hij is kwa structuur stevig, een stuk steviger dan die van Vivera, maar hij is wel lekker sappig! Ik vind hem erg lekker en zou hem beoordelend op smaak zeker weten opnieuw kopen!

Heb jij al eens een vleesvervanger van de Lidl geprobeerd?

 

3 gedachten over “Lidl Freshvale Vegaburger

  1. Pingback: Foodfoto’s #20

Geef een reactie

