Food·Review

Jumbo Vegetarische Shoarmareepjes

IMG_1192

Volgens mij heb ik nog nooit eerder een review geschreven over een vleesvervanger van Jumbo eigenmerk. Best spijtig, want alles wat ik tot nu toe van hen heb geprobeerd bevalt me goed. Die zullen jullie dus ook wat vaker voorbij gaan zien komen.

Vandaag behandel ik shoarmareepjes op basis van soja. Volgens de verpakking is het een bron van ijzer en vitamine B12. Ik ga deze vleesvervanger vergelijken met gewone shoarma uiteraard. Voor de volledigheid zet ik ook altijd de voedingswaarde van kipfilet in mijn reviews, omdat het soms moeilijk is om van vleeswaren de waardes van ijzer en vitamines te vinden.

IMG_1193

Kipfilet:
Energie: 110 kcal
Vet: 1,5 gr.
Waarvan verzadigd: 0,5 gr.
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 23 gr.
IJzer: 0,6 mg
Vitamine B12: 0,20 µg

Shoarma per 100 gr.:
Energie: 195 kcal
Vetten: 12 gr.
waarvan verzadigd: 4 gr.
Koolhydraten: 1,5 gr
waarvan suiker: 0,1 gr.
Vezels: 0,3 gr.
Eiwitten: 20 gr.
IJzer: ?
Vitamine B12: ?

Vegetarische Shoarma per 100 gr.:
Energie: 206 kcal
Vetten: 10,1 gr.
waarvan verzadigd: 5,5 gr.
Koolhydraten: 7,1 gr.
waarvan suiker: 0,6 gr.
Vezels: 4,5 gr.
Eiwitten: 19,5 gr.
IJzer: 7,0 mg
Vitamine B12: 0,5 μg

Als ik naar de voedingswaarde kijk, vind ik het een waardige vervanger. Het eiwitgehalte is bijna even hoog dan het echte vlees. Ik kan nergens vinden hoeveel ijzer en vitamine B12 er in echt shoarma zitten, maar als ik deze vleesvervanger dan vergelijk met andere vleesvervangers, dan vind ik het ijzer gehalte behoorlijk hoog! Bonuspunten!

Kijkend naar de ingrediënten, blijf ik toch oplopen tegen het feit dat in bijna alle vleesvervangers suikers worden gestopt (dextrose, maltodextrine enz.) Verder zitten er geen hele rare dingen in verwerkt.

IMG_1194

Hoe smaakt het dan? Ja, het is lekker gekruid, nee, het smaakt niet naar echte shoarma. Dit hoeft echter voor mij ook niet. Ik vind het echt wel lekker om in het weekend een pitabroodje hiermee te vullen. Sterker nog, dit is al de 2e keer dat ik deze vleesvervanger heb gegeten, dus hij is voor herhaling vatbaar.

Heb jij deze al een geproefd?

2 gedachten over “Jumbo Vegetarische Shoarmareepjes

Geef een reactie

