Food·Review

Valess Schnitzel

IMG_1100

Ondertussen is het een wekelijks terugkerend artikel geworden, een review van een vleesvervanger. Ik merk dat ik ze zelf erg leuk vind om te schrijven en ze worden ook nog eens goed ontvangen. Win-win dus.

Vandaag review ik de schnitzel van Valess. Het merk behoort bij Friesland Campina, en alle vleesvervangers zijn dan ook op basis van zuivel. Dat is dus een heel stuk anders dan de vleesvervangers van Vivera, Jumbo en Lidl bijvoorbeeld. Bijna alle vleesvervangers zijn namelijk op basis van soja.

Ik ga deze vleesvervanger vergelijken met een gewone gepaneerde schnitzel. Voor de volledigheid zet ik ook de voedingswaarde van kipfilet erbij. Ik merk namelijk dat ik niet altijd van alle vleeswaren het gehalte ijzer en vitamine B12 kan vinden.

Kipfilet:
Energie: 110 kcal
Vet: 1,5 gr.
Waarvan verzadigd: 0,5 gr.
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 23 gr.
IJzer: 0,6 mg
Vitamine B12: 0,20 µg

Schnitzel (van AH):
Energie: 165 kcal
Vet: 3,5 gr.
waarvan verzadigd: 1 gr.
Voedingsvezel: 1 gr.
Eiwit: 16 gr.
IJzer: ?
Vitamine B12: ?

Valess Schnitzel:
Energie: 192 kcal
Vetten: 9,1 gr.
waarvan verzadigd: 1,2 gr.
Koolhydraten: 12,9 gr.
waarvan suikers: 1,0 gr.
Vezels: 4,6 gr.
Eiwitten: 12,5 gr.
Calcium: 657 mg.
IJzer: 3,0 mg

Ja, wat vind ik ervan? Als ik naar de voedingswaarde kijk, is het voor mij niet een product voor elke dag. Maar dat vind ik sowieso ook met gepaneerd vlees, dat is gewoon een stukje ongezonder dat ongepaneerd. Het ligt iets hoger op het gebied van vet, maar dit komt natuurlijk uit de zuivel die erin zit. Het gehalte aan verzadigd vet is niet te hoog vind ik. Ik vind wel de eiwitten iets aan de lage kant. Vitamine B12 kan ik geen informatie over geven, maar aangezien dit op basis is van zuivel, zit het er sowieso van nature in.

IMG_1101

id

De ingrediënten.. er zitten geen e-nummer in, dat vind ik altijd wel een pluspunt. Toch altijd jammer om te zien dat ze dextrose (suiker) erin stoppen. Gelukkig wel pas als 1 na laatste dus veel zal het niet zijn.

IMG_1099

Maar natuurlijk hebben we de smaak nog niet besproken. Ik ben dan misschien niet laaiend enthousiast over de voedingswaarde, maar dat neemt niet weg dat dit echt een heerlijke schnitzel is. Van structuur is hij super sappig! Echt genieten! Ik zou hem sowieso opnieuw in mijn winkelmandje gooien! Echt lekker om een keertje te eten met wat groente en gebakken aardappeltjes.

Al met al dus een vleesvervanger die ik je zeker zou aanraden, maar wel om met mate van te genieten. 🙂

Liefs! XX

 

2 gedachten over “Valess Schnitzel

Geef een reactie

