Food·Review

Vivera Grillworst

IMG_1038

Toen ik nog vlees at, vond ik grilworst altijd erg lekker als boterhammenvlees. Toen ik deze van Vivera tegenkwam, was ik erg benieuwd naar de smaak. Ik nam hem mee en beste hem voor jullie! En voor mezelf natuurlijk haha.

De verpakking beloofd dat deze vleesvervanger eiwitrijk is en een bron van vezels, ijzer en vitamine B12. Precies wat ik verwacht van een goede vleesvervanger.

Om de voedingswaarde te vergelijken kijk ik altijd naar de voedingswaarde van kip, en naar de voedingswaarde van het vleesproduct dat zo dicht mogelijk in de buurt komt van de vleesvervanger. Gewoon grilworst hier dus. 🙂

Kipfilet per 100 gr.:
Energie: 110 kcal
Vet: 1,5 gr.
waarvan verzadigd: 0,5 gr.
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 23 gr.
IJzer: 0,6 mg.
Vitamine B12: 0,20 µg.

Grillworst per 100 gr.:
Energie: 310 kcal
Vet: 27 gr.
waarvan verzadigd: 10 gr.
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 14 gr.
IJzer: ?
Vitamine B12: µg. ?

Vivera Grillworst per 100 gr.:
Energie: 214 kcal
Vet: 11,5 gr.
waarvan verzadigd: 1,5 gr.
Voedingsvezel: 6,8 gr.
Eiwit: 14,4 gr.
IJzer: 2,1 mg.
Vitamine B12: 0,38 µg.

Jeej, ik word blij van dit ijzer en vitamine B12 gehalte. Ook de eiwiteen zijn gewoon gelijk als ‘echte’ grillworst. Top! Het vetgehalte ligt trouwens echt een stuk lager bij de Vivera grillworst dan bij de ‘echte’. Ik vind zeker dat je af en toe best wat ‘vetter’ vlees mag eten, maar dat dit lager ligt dan het echte werk, is toch positief meegenomen.

IMG_1039

Het blijft toch een terugkomend verhaal, de suikers in vleesvervangers. Invertsuikerstroop, dextrose, maltodextrine.. Ik spring een gat in de lucht wanneer ik een vleesvervanger vind zonder al die suiker. Verder bestaat de worst voor 72% uit soja, wat ik best een hoog percentage vind. Geen e-nummers gelukkig.

IMG_1080

De structuur van de grillworst is vrij droog, niet zoals echte grillworst dus. Ik vind dit persoonlijk wel lekker, maar als je er niet van houdt, laat hem dan lekker in de winkel liggen. De smaak is lekker kruidig. Hij smaakte voor mij prima bij een simpel avondmaaltje.

Ik had wel moeite met deze vleesvervanger combineren moet ik zeggen. Uiteindelijk heb ik hem gewoon bij aardappelen en groenten gegeten, misschien weten jullie nog iets waar hij lekker bij zou zijn?

Let me know!

Liefs! xx

 

Geef een reactie

