Food·Review

De vegetarische slager broodbeleg

Sinds 2 weken heeft de Vegetarische Slager ook broodbeleg in hun assortiment, iets waar ik erg enthousiast door werd. Ik heb er 2 gekocht en getest voor jullie!

Als ik ga kijken op de website dan zie ik dat er 7 verschillende soorten beleg zijn uitgekomen. Boterhamworst, boterhamworst provencaal, Italiaanse worst, plakjes kipworst, plakjes Gelderse worst en de laatste 2 zijn ook als heel ‘worstje’ verkrijgbaar.

Ik heb de plakjes kopworst en de Italiaanse worst geprobeerd, hier was ik het meest nieuwsgierig naar.

De verpakking verteld ons dat het op basis is van soja, en rijk aan eiwitten.

Laten we eens kijken naar de smaken, voedingswaardes en ingrediënten.

IMG_1216

Kipworst

Toen ik nog vlees at, nam ik heel vaak kipfilet op mijn brood, vandaar dat dit mijn eerste keuze was. Ik was blij verrast door de smaak. Nee, naar kip smaakt het niet (gelukkig, daar heb ik ook geen behoefte meer aan), maar het is wel het lekkerste vegetarische ‘vlees’ beleg dat ik heb geprobeerd. De structuur vind ik lekkerder dan het beleg van Tivall en Vivera. De smaak is niet heel sterk, licht gekruid.

IMG_1217

Als we kijken naar de voedingswaarde valt me op dat het niet hoog is in calorieën, het is wel meer dan echte kipfilet, maar bijvoorbeeld een stuk minder dan boterhamworst of salami. Ook het vetgehalte per 100 gr. is niet te hoog vind ik. Mooi in de middenweg. Zelf kijk ik altijd graag naar de eiwitten, die vind ik als vegetariër erg belangrijk om binnen te krijgen. Die vind ik dan jammer genoeg wel iets aan de lage kant.

De ingrediënten vind ik oké. Jammer dat er glucosestroop en dextrose (suiker) inzit. Van mij hadden ze ook zeker weten vitamine B12 en ijzer mogen toevoegen, die mis ik wel echt hierin.

IMG_1262

Italiaanse worst

Italiaanse smaken zijn echt mijn smaken. Ik houd er ontzettend van. Ik had dan ook hoge verwachtingen van dit beleg, misschien wel té hoog. Ik vond hem namelijk erg tegenvallen. Sterker nog, ik zou het niet opnieuw kopen. De structuur is prima, maar de smaak is het niet voor mij.

IMG_1263

Qua voedingswaarde komt de lijst vrijwel overeen met de kipworst. De ingrediënten trouwens ook. Er zitten wat meer kruiden en specerijen in, maar verder mis ik ook hier helaas de B12 en ijzer.

Eindoordeel

Ik had echt hoge verwachtingen van deze producten. Ik had me al helemaal bedacht dat ik ze allemaal om de beurt zou kopen en testen, maar na 2 verpakkingen had ik het wel weer gezien. Mijn interesse is niet genoeg aangewakkerd om nog andere smaken te gaan proberen.

Het is zeker wel makkelijk en snel, voor als je bijvoorbeeld ’s ochtends snel een boterham moet maken om mee te nemen op school of naar je werk, maar ik kies dan liever voor een boterham met hummus of pindakaas.

Heb jij de nieuwe vleeswaren van de vegetarische slager al geprobeerd?

Een gedachte over “De vegetarische slager broodbeleg

Geef een reactie

