Food·Review

SoyGood Groenteschijf (Aldi)

IMG_1329

Ik kreeg laatst de vraag of ik ook vega opties van de Lidl en Aldi wilde testen, natuurlijk wil ik dat. Ik reviewde daarom al eerder de hamburger van de Lidl. Normaal kom ik nauwelijks bij de Aldi, dus toen ik er laatst langskwam ben ik eens een kijkje gaan nemen. In het versschap stond een doos waar allemaal vleesvervangers in moeten zitten, dit was echter het allerlaatste pak in die doos. Meteen mee gegraaid dus :).

Ik zag dat ze ook in de diepvries wat dingetjes hadden liggen, die zal ik later ook nog proberen!

IMG_1331

Wat me meteen opviel toen ik de burger uit de verpakking haalde was dat hij vrij slap is. Je moet hem echt voorzichtig oppakken om te voorkomen dat hij breekt.

Als ik naar de ingrediënten ga kijken, zie ik dat het grootste deel van de burger bestaat uit verschillende groente, gevolgd door soja. Verder zitten er verschillende kruiden en specerijen in, een aantal dingen die ervoor zorgen dat het een geheel wordt en helaas ook meerdere keren suiker. 😦

Waar ik dan wel weer blij van word is de ijzer en vitamine B12 die is toegevoegd!

IMG_1330

Ter vergelijking gebruik ik deze tabel, waarin de voedingswaarden van een vlees hamburger uitgewerkt staan, en voor de volledigheid staat er altijd de voedingswaarde van kipfilet bij vermeld. Let’s see.

Kipfilet:
Energie: 110 kcal
Vet: 1,5 gr.
Waarvan verzadigd: 0,5 gr.
Voedingsvezel: 0,0 gr.
Eiwit: 23 gr.
IJzer: 0,6 mg
Vitamine B12: 0,20 µg

Hamburger per 100 gr.:
Energie: 229 kcal
Vetten: 16 gr.
waarvan verzadigd: 7 gr.
Koolhydraten: 3,8 gr.
waarvan suikers: 0,0 gr.
Vezels: 0,0 gr.
Eiwitten: 18 gr.
IJzer: 2 mg.
Vitamine B12: 1,40 μg

SoyGood Groenteschijf:
Energie: 149 kcal
Vetten: 4,7 gr.
waarvan verzadigd: 0,7 gr.
Koolhydraten: 14 gr.
waarvan suikers: 5,2 gr.
Vezels: 5,7 gr.
Eiwitten: 10 gr.
IJzer: 2,1 mg.
Vitamine B12: 0,38 μg

Overall vind ik de voedingswaarde best goed. IJzer en B12 zijn mooi aanwezig, alleen het eiwitgehalte is iets laag. Je zou ervoor kunnen kiezen om het met iets te serveren dat veel eiwit bevat, zoals paddestoelen, peulvruchten en noten.

IMG_1333

De smaak is natuurlijk ook belangrijk! Ik vind hem persoonlijk erg lekker, zou hem zeker opnieuw aanschaffen. Ik ga hem eens even vergelijken met de groenteschijf van Jumbo, die was altijd groot favoriet bij mij (al voordat ik vegetariër werd), en heb het idee dat deze erg overeenkomen qua smaak. Die heb ik ook nog niet voor mijn site getest dus dan kan ik dat meteen doen! 🙂

IMG_1345

Zoals ik wel al vertelde is hij vrij slap. Toen ik de schijf deze week nogmaals at, is hij doormidden gebroken tijdens de bereiding. De smaak blijft wel hetzelfde natuurlijk :).

Heb jij al eens een vleesvervanger van de Aldi gehad?

2 gedachten over “SoyGood Groenteschijf (Aldi)

Geef een reactie

