Boeken

Gelezen in juli

IMG_1411

Pegasus – Danielle Steel

Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog vlucht Nicolas naar Amerika. Hij heeft niets meer, alleen zijn raspaard. Met veel inzet probeert hij een nieuw leven op te bouwen. Het lukt – maar dan blijkt het verleden hem achterna te reizen.

Ik vond dit een erg mooi verhaal. Het verhaal begint net voor de 2e wereld oorlog, en eindigt na de oorlog. Het was echt meeslepen en liet me niet los, ik wilde blijven lezen. Ik had er wel moeite mee dat er soms grote sprongen in tijd in zaten, waardoor je voor mijn gevoel hele stukken miste, maar anders had het boek natuurlijk ook niet over de hele duur van de 2e wereld oorlog kunnen gaan. De laatste 2 á 3 hoofdstukken waren voor mij overbodig. Toen werden er echt extreem grote tijdssprongen gemaakt en werd verteld wat er later met de familie gebeurden, tot aan hun dood. Ik vind het mooie aan een boek juist dat je dat soort dingen zelf kunt invullen en erover kunt fantaseren hoe het de personages in hun verdere leven vergaat.

Toch zou ik door de verhaallijn dit boek zeker aanraden!

IMG_1386

Het meisje in de trein – Paula Hawkins

Rachel neemt elke ochtend dezelfde trein. Elke dag hobbelt ze over het spoor, langs een rij charmante huizen in een buitenwijk van Londen, en stopt daar altijd voor hetzelfde rode sein. Zo kijkt ze elke ochtend naar een stel dat op hun terras ontbijt. Ze heeft inmiddels het gevoel dat ze hen persoonlijk kent en noemt hen ‘Jess en Jason’. Hun leven – in Rachels ogen – is perfect. Een beetje zoals haar eigen leven dat ooit was.

Op een dag ziet ze iets vreemds in hun tuin. De trein rijdt gewoon weer door, maar voor Rachel verandert alles. Niet in staat om het voor zichzelf te houden, stapt ze naar de politie met haar verhaal, wanneer blijkt dat ‘Jess’ vermist wordt. Hiermee raakt ze niet alleen verwikkeld in de gebeurtenissen die volgen, maar ook in de levens van iedereen die erbij betrokken is. Maar wie is er te vertrouwen? En heeft ze meer kwaad dan goed gedaan door zich met deze zaak te bemoeien?

Thriller van het jaar 2015, dat schept toch zeker wel verwachtingen. In het begin van het boek dacht ik dat die verwachtingen te hoog waren, maar gelukkig veranderde dat. Ik had wat moeite om erin te komen, maar toch kon ik dit boek ook niet weg leggen. Uiteindelijk heb ik hem in een halve dag uit gelezen, haha.

De personages in dit boek zijn heel goed, vind ik. Ik kan ze me helemaal indenken. Ook zijn de tijdsaanduidingen in het begin van het boek wat verwarrend omdat ze verder uit elkaar liggen, maar richting het einde van het boek kom je erachter dat er juist perfect gebruik van is gemaakt.
De ontknoping vond ik zelf erg onverwacht, op een gegeven moment weet je wel hoe het ervoor staat, maar van te voren zag ik het niet aankomen.

Aanrader? Ja. 🙂

IMG_1407

De kers op de taart – Katie Fforde

Als Zoe, fervent amateurkok, voor een felbegeerd plekje in een kookwedstrijd op televisie wordt geselecteerd, is ze buiten zichzelf van blijdschap. Het is een unieke kans om zich een weg te koken naar roem, succes en het kleine delicatessenwinkeltje op het platteland waar ze altijd al van heeft gedroomd. De eerste opdracht is echter nog maar net begonnen als ze merkt dat ze meer bordjes in de lucht moet houden dan ze had voorzien. Niet alleen moet ze de competitie aangaan met de fanatieke en nogal achterbakse Cher, tot haar schrik valt ze in rap tempo voor een van de juryleden, de snedige maar buitengewoon sexy Gideon Irving. Het duurt dan ook niet lang voor er veel meer op het spel staat dan canapés, cakejes en cordon bleu alleen.

Wat een lekker boek. Ik heb me heerlijk ermee vermaakt. Dit is echt zo een zomerboek, wat je heerlijk op het strand leest. Geen ingewikkeld gedoe, gewoon een leuke roman.

Het verhaal is erg leuk, en ook al is het allemaal erg voorspelbaar, is het zeer vermakelijk. Ja, ik hou er wel van om dit soort boeken te lezen tussen thrillers door. Ik heb er verder niet veel over te vermelden, behalve dat ik het aan een ruk uitgelezen heb en het een aanrader vind. 🙂

IMG_1467

Een klein leven – Hanya Yanagihara

Vier studievrienden zoeken samen hun weg in New York: de charmante acteur Willem, de excentrieke kunstenaar JB, de getalenteerde architect Malcolm en Jude St. Francis. Jude is teruggetrokken, slim en raadselachtig, en zijn vrienden weten beter dan vragen te stellen over zijn verleden. Ze proberen zijn pijn te verlichten, maar naarmate de decennia verstrijken dringt zich de vraag op of Jude wel verlost kan worden van de demonen uit zijn verleden. 

Wauw. Dit is gewoon wauw. Een van de mooiste boeken die ik heb gelezen. Dit 750 pagina’s tellende boek lees je niet eventjes. Ik heb er een week over gedaan, wat voor mij lang is voor een boek. Dit kwam niet alleen door het aantal pagina’s, maar ook omdat je dit boek af en toe weg moet leggen. Even laten bezinken wat er wordt verteld. Het houd je bezig. Het houd me nu nog steeds bezig.

Ik ben een echte boekenfreak, en boeken die ik leuk/mooi vind, wil ik in mijn bezit hebben. Dit boek heb ik geleend van de bieb, maar ga ik over een tijdje zelf aanschaffen.

Als je jezelf 1 mooi boek wilt gunnen, neem deze.

Geef een reactie

